Dit is de privé weblog van Geertje Vierhout fotografie. Op deze weblog vind je in het archief nog veel foto's van trouwreportages, portretten en nog veel meer. Nieuwe blogberichten met trouw- en portretfoto's vind je op de nieuwe website: www.capturedlove.nl. De nieuwe website is dus een site en blog inéén, zodat alles wat met mijn beroepsmatige fotografie te maken heeft op één plek staat. Op de hoofdpagina staat altijd de nieuwste blogpost bovenaan, en in het portfolio kan je heel veel foto's bekijken. Op deze weblog waar je nu bent zal ik de overige foto's posten zoals de natuurfoto's die ik ook graag maak, maar die geen onderdeel van mijn werk zijn.Je kan ze dus allebei blijven volgen,ook via de RSS-feed die op beide blogs mogelijk is.

maandag 23 november 2009

workshop

Afgelopen zaterdag heb in Epe een workshop locatiefotografie gevolgd bij Martin Hogeboom. Martin ken ik inmiddels al een tijdje, hij heeft bij dezelfde fotozaak gewerkt als ik, hij was daar net weg toen ik er kwam werken, maar kwam af en toe nog wel eens langs. Vorig jaar ben ik al eens een dagje meegeweest met een reportage, wat erg leuk was, en nu dus deze workshop gevolgd.
's Morgens was er een theoriegedeelte, en na een heerlijke lunch vertrokken we naar een leegstaande drukkerij voor het praktijkgedeelte.

Martin werkt veel met losse flitsers op locatie, a la strobist, en maakte stap voor stap de 1e opstelling. Daarbij kon iedereen wat foto's schieten. Bij bovenstaande foto zie je goed het effect van de extra flitser achter het model (Merel)

Even vanuit een andere hoek bezien

Voor de volgende opstelling werd Nienke ingezet, hierbij 1 flister op haar gezicht

En bij deze wat extra flisters aan de zijkant, om het licht effect aan de zijkanten te creëren.

Vervolgens gingen we in 2 groepjes uit elkaar, wij gingen met Merel nog even verder op dezelfde plek, de andere groep ging met Martin naar buiten.

Vervolgens gingen we zelf aan de slag op een andere plek om het geleerde in prakktijk te brengen. Ik heb eens eerder ergens een workshop gevolgd, dat was dan over studiofotografie, maar daar stonden alle lampen al opgesteld en vervolgens kon iedereen een model fotograferen. Ik vond dat veel minder leerzaam, je weet dan nog steeds niet hoe je zelf de belichting in kan stellen. Ik heb die foto's niet eens bewaard, ik vond er niks van mezelf inzitten. Hier ging je daadwerkelijk zelf aan de slag, erg leuk, dit hebben we ervan gemaakt:

De bovenste foto is gemaakt met 1 flitser met snoot op Merel's gezicht gericht, een beetje saaie foto waarbij ze duidelijk tegen een stellingkast staat. Bij de foto linksonder komt er een extra flitser schuin van achter en bij de foto rechtsonder is er een nog een 3e flitser met blauw filter op de muur erachter gericht.

En dat in een heel donker hokje met wat oude stellingkasten!

Hier hebben we het blauwe filter vervangen door een roze.

Wat meer bewerkt in lightroom
Een volgende opstelling door Martin neergezet

Met een blauw en een roze filter wordt een saaie hoek ineens heel andersDaarna werd er nog even flink gerend door de fabriekshal...Martin test hier de belichting even uit voor een actiefoto
Qua belichting heb ik zelf dus weinig aan onderstaande foto gedaan, me alleen op de stoel achteruit laten trekken :-)
Dat gaf dus dit leuke effect!
Ik vond dit in zwart wit ook wel sterk. Martin heeft nog een filmje gemaakt terwijl ik zit te fotograferen hier:

Workshop locatiefotografie from Martin Hogeboom on Vimeo.

Het is een heel verhaal geworden, maar ik vond het wel leuk hier even een verslagje van te maken en wat meer foto's te laten zien. Ik vond het in elk geval een erg leuke dag waar ik weer van alles van opgestoken heb en als er een vervolg komt hou ik me aanbevolen!
O ja, de visagie van de modellen is gedaan door Gwen Vermolen, dat mag ook wel even vermeld worden!

update: blogberichten medecursisten:
Alex Buiter
Dennis Vloedmans
en van Martin zelf


8 opmerkingen:

  1. Hey Geertje,

    leuk verhaaltje, was zeker erg gezellig en leerzaam!
    Groet,
    Dennis Vloedmans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stoer. Zo ver ben ik nog lang, lang, lang niet wat de fotografie betreft!
    Ik fotografeerde afgelopen woensdag zwarte drop op een zwarte achtergrond. Pffft, dat valt niet mee als je niet weet hoe je het toestel in moet stellen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed samengevat! Erg duidelijk. Leuk met de uitleg van de totstandkoming van de foto's

    Grt Alex

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi uitgebreid verslag en veel mooie foto's! Goed ook om te lezen dat je het naar je zin hebt gehad!

    Veel succes en plezier bij het verder uitproberen van deze techniekjes.

    Grtz, Martin

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ge-wel-dig! Ongelofelijk wat een talent heb je (jullie) toch ook! Heel erg leuk om dit te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. grappig dat filmpje, krijg je pas door hoe het echte werk gaat ;-)

    Mooie foto's, vooral die met die roze/paarse gloed spreken me erg aan.

    Enne the Beatles met Hey Jude stonden van september tot en met eind oktober 1969 op 1 in de nederlandse top 40.

    groetjes Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  7. o dat is zeker leuk om te zien zeg! incl. filmpje =) en meteen naar je schermpje kijken ook, hè! hahaha.

    BeantwoordenVerwijderen